Jakie jest Twoje DLACZEGO?

przez Monika
0 komentarz

Przychodzę dziś do Was z pytaniem Dlaczego? A właściwie z pytaniem czy kiedykolwiek zadaliście sobie takie pytanie? I czy znacie na nie odpowiedź. Dlaczego jesteś aktorem? Dlaczego jesteś aktorką? Dlaczego wyruszyłeś w tę podróż przez wichry i burze nie zawsze płynąc bezpieczną łodzią?  W którym momencie zorientowałeś się, że to jest ten zawód, misja, którą chcesz wykonywać? Co na to wpłynęło? Pamiętasz ten moment? Co pcha cię do tego, by bez względu na samopoczucie wstawać codziennie albo bardzo często o 5.30 by o 6 rano być na planie? Co sprawia, że narażasz siebie samego na notoryczne odrzucenia i ocenianie Twojej pracy? Co to za siła pcha cię codziennie do tej pracy? 

Czy znasz swoje DLACZEGO?

To pytanie warto sobie zadać na różnych etapach: gdy dopiero zaświatała ci myśl, by zdawać do szkoły teatralnej czy filmowej to z całą pewnością jest ono wymagane. A dla tych, którzy już wyszli ze szkoły i od czasu do czasu zdarza się im zagrać w teatrze, w filmie i serialu, ale nie wszystko idzie gładko – tu warto się zatrzymać i faktycznie znaleźć odpowiedź – DLACZEGO chcę to robić dalej? Dlaczego zaczęłam to robić? Przypomnieć sobie sytuacje i  motywy, które doprowadziły Was do tego momentu.

Takie pytanie też mogliby  zadać sobie aktorzy, którzy wymiatają na wielu planach i zdarza się, że nie mają żadnej przerwy i już ledwo dyszą i tylko wypatrują, by były już w końcu wakacje. 

Każdy jest w innej sytuacji, na innym poziomie rozwoju kariery, ale każdego z Was doprowadziło do tego miejsca właśnie Wasze DLACZEGO?

Dlaczego robimy, to co robimy? 

A dlaczego ta cała odpowiedź na pytanie DLACZEGO jest tak istotna?

To może od początku.

Jest taka postać jak Simon Sinek, być może niektórym z Was juz znana. Słynne jest jego wystąpienie na TedTalk właśnie z tym tematem. Simon Sinek przewodzi ruchowi, którego celem jest inspirowanie ludzi do robienia tego, co ich inspiruje. Fajnie prawda?

O co w tym wszystkim chodzi? Simon zauważył, że każdy człowiek i każda organizacja mogą łatwo wyjaśnić CO robią. Niektórzy potrafią pokazać CZYM różnią się od innych. CO sprzedają. Jednak tylko nieliczni są w stanie jasno wyartykułować DLACZEGO robią to, co robią. DLACZEGO nie ma nic wspólnego z finansami i zyskami. DLACZEGO jest tym, co inspiruje Ciebie i Twoje otoczenie. No dobrze, ale dlaczego to DLACZEGO jest tak ważne? Sinek jako przykład podaje firmę Apple. Zadał sobie pytanie dlaczego Apple jest tak innowacyjną firmą? Z czego to się wzięło? Ma dostęp do tych samych  talentów, tych samych technologii, co inne firmy a nadal uchodzi za jedną z najbardziej innowacyjnych firm.  Co wyróżniało Martina Luthera Kinga i braci Wright, że im się udało? Simon badał historie tych postaci i firm i dokonał odkrycia pewnego schematu. Schematu, według którego działają właśnie wyżej wymienieni i wielu jeszcze innych liderów i przywódców. Nazwał ten wzorzec zlotym okręgiem. Są trzy okręgi i w środku najmniejsze kółko to DLACZEGO, średnie JAK a zewnętrzne CO. I większość organizacji porusza się w zarządzaniu od CO do DLACZEGO. A tym co wyróżnia Apple i inne firmy, które inspirują innych  to wyjście ze środka na zewnątrz i najpierw drążnie DlACZEGO? Dlaczego Apple istnieje? Jaki jest cel tej firmy? Wiesz co oni dokładnie komunikują? Poprzez wszystko, co robimy  rzucamy światu wyzwanie i burzymy status quo ponieważ wierzymy w myślenie inaczej. I to jest odpowiedź na DLACZEGO? A teraz odpowiedź JAK to robimy? Rzucamy wyzwanie status quo poprzez tworzenie pięknie zaprojektowanych  produktów łatwe do użytku i przyjazne dla użytkownika. Tak się składa, że produkujemy świetne komputery. Chcesz je kupić? I te dwa ostatnie zdania to już odpowiedź na pytanie CO. Czyli poprzez odwrócenie kierunku opowieści rodzi się w słuchającym rodzaj inspiracji i motywacji do kupna. Wniosek z tego taki, że ludzie nie kupują tego, co robisz tylko kupują to dlaczego to robisz.

A co staje się jeszcze ciekawsze jeśli spojrzy się na przekrój ludzkiego mózgu z góry to powstaje taki sam schemat jak złoty krąg, gdzie przestrzeń zewnętrzna czyli CO odpowiada naszej korze mózgowej. A kora mózgowa odpowiedzialna jest za nasze racjonalne i analityczne myślenie oraz za język. Kolejne dwie przestrzenie to część limbiczna mózgu i odpowiedzialna jest za nasze uczucia. Takie jak zaufanie czy lojalność. Jest też odpowiedzialna za nasze zachowania i decyzje. Tutaj jednak nie ma zdolności do mowy i języka. Z tego wynika, że gdy komunikujemy się z zewnątrz do wewnątrz złotego kręgu ludzie są w stanie zrozumieć całe mnóstwo skomplikowanych informacji i owszem, ale to nie wpływa na ich zachowanie. A z kolei, gdy komunikujemy się od wewnątrz do środka to docieramy do tej części mózgu, która kontroluje nasze zachowanie. A potem pozwalamy im zracjonalizować decyzje o kupnie podając skomplikowane informacje. Stąd właśnie pochodzą zdaniem Simona Sinka intuicyjne decyzje. Z drugiej strony jeśli nie wiesz dlaczego robisz to, co robisz a ludzie reagują na to dlaczego robisz to, co robisz jak już powiedzieliśmy, to w  takiej sytuacji w jaki sposób sprawisz, by coś chcieli od Ciebie kupić, podążali za Tobą, wybrali Ciebie i byli tobie lojalni i chcieli być częścią tego, co robisz? Jeśli mówisz ludziom w co wierzysz, przyciągasz do siebie ludzi, którzy wierzą w to, w co ty wierzysz.

Czyli, żeby rozwijać siebie samego w zawodzie aktora, przyciągać uwagę  i sprawiać, by ludzie chcieli od was kupić wasz talent dobrze by było, żebyście wiedzieli w co wierzycie! Dlaczego wybrałeś ten zawód? 

Dlaczego go uprawiasz przez tyle lat i co cię w nim trzyma?

 Dlaczego tu jesteś? 

Powiedzmy może w ten sposób, że jesteś firmą która zatrudnia samego siebie. Czyli potrzebujesz znać swoje DLACZEGO by codziennie rano wstać. Potrzebujesz je znać by iść na casting i go wygrać. Oczywiście niektórzy z was pewnie już mają przetarte ścieżki w tym zawodzie i większość  rzeczy robicie na zasadzie nawykowej i super -o ile te nawyki wam służą i sprzyjają osiąganiu tego, co chcecie osiągnąć i już nie musicie się zastanawiać nad tym, bo wszystko idzie gładko. I gratulacje dla was! Ale pozostałą część z was zachęcam do szukania motywacji i inspiracji w odpowiedzi na pytanie dlaczego? 

Powiedzmy może w ten sposób, że jesteś firmą która zatrudnia samego siebie. Czyli potrzebujesz znać swoje DLACZEGO by codziennie rano wstać. Potrzebujesz je znać by iść na casting i go wygrać. Oczywiście niektórzy z was pewnie już mają przetarte ścieżki w tym zawodzie i większość  rzeczy robicie na zasadzie nawykowej i super -o ile te nawyki wam służą i sprzyjają osiąganiu tego, co chcecie osiągnąć i już nie musicie się zastanawiać nad tym, bo wszystko idzie gładko. I gratulacje dla was! Ale pozostałą część z was zachęcam do szukania motywacji i inspiracji w odpowiedzi na pytanie dlaczego? 

Pamiętacie? Ludzie nie kupują tego, co robicie tylko dlaczego to robicie. Oczywiście, by odnieść sukces w zawodzie aktora trzeba mieć talent, być przygotowanym i zawsze na czas ale dodatkowo trzeba być sobą. A coż to znaczy?  Według mnie właśnie gdy wiesz w co wierzysz i kierujesz się tym, to znasz swoją wartość, a to emanuje na zewnątrz. Dzięki temu też ludzie cię lubią, bo masz wtedy szanse być autentycznym. A według moich domorosłych badań, ale nie tylko jest tak, że ludzie zatrudniają ludzi, z którymi lubią pracować. No i potem dlatego okazuje się, między innymi, bo nie tylko, że narodziło się to słynne już stwierdzenie, że ciągle grają ci sami może własnie po części dlatego. Lubią ich reżyserzy i widownia ich lubi.

Czas znaleźć swoją odpowiedź DLACZEGO? 

Zacznij od tego w co wierzysz. Czy jest to na przykład:Jestem aktorem, bo wierzę, że moja praca daje ludziom wiele wartości, trafia do ich serc, sprawia, że się śmieją lub zabieram ich za pomocą emocji tam, gdzie sami by nie dotarli. Bo wierzę, że śmiech może być lekiem na smutki tego świata. Że zawód aktora ma moc zmiany czyjegoś dnia. Tak jestem aktorem. Chcesz mnie zatrudnic? Nieźle prawda?

 Przyjrzyj się temu w co wierzysz. I jakie są twoje przekonania, bo to one decyduja na co dzień o twoim życiu.

Jakie jest moje dlaczego jako agenta?

Wykonuję ten zawód, bo wierzę, że poprzez swoje doświadczenie, moje talenty i cechy osobiste jestem w stanie zaproponować aktorowi pełne wsparcie w poruszaniu się po rynku ogólnie pojętego showbiznesu oferując mu codzienny serwis na wysokim poziomie, indywidualne podejście, czas, zrozumienie, najlepsze warunki pracy i opiekę. Wierzę, że agent i aktor tworzą team i coś w rodzaju systemu naczyń połaczonych.

Pokusiłam się też jeszcze na takie spojrzenie. Jeśli przyjąć założenie, że aktor jest liderem, który stoi na czele organizacji pod swoim własnym nazwiskiem i zna swoje dlaczego zatrudnia zarząd czyli swojego agenta który wie JAK i wspólnie tworzą markę aktorską czyli CO! Aktor znający swoje DLACZEGO inspiruje agenta do lojalnej i ekscytującej pracy. Zainspirowany agent sprzedaje talent aktora skutecznie  i w ten sposób wspólnie tworzą wartość. Co sądzicie o takim spojrzeniu?

Wybierzcie stosowny moment, zróbcie co wam służy, by się skupić- medytację, czy spędzenie chwili w ciszy albo po prostu wyciągnijcie telefon czy kartkę i zapiszcie co Wam serce i umysł mówi teraz.  

Dlaczego jesteś aktorem? 

W co wierzysz?  

Co czujesz, gdy grasz? 

Gdzie to czujesz? 

Co dajesz widowni? 

Co chcesz dawać i dlaczego? 

Dlaczego zawód aktora jest potrzebny? 

Zapisz to, miej to wyryte w sercu albo zapisane i zawsze przy sobie. Gdy przyjdzie zmierzyć się z nieprzyjemną sytuacją na planie, np. gdy wchodzisz w nowy projekt i jesteś pełny energii a reżyser myśli, że jesteś statystą (brrr wiem). Gdy przyjdzie niepowodzenie na castingu, gdy telefon nie dzwoni, gdy chcesz zrezygnować- siegnij do swojego DLACZEGO i czerp z tego całymi garściami, aż znowu się wypełnisz i przypomnisz tę pierwszą świeżość ekscytacji tym zawodem. I idź dalej do kolejnego wyzwania!

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz